In Fotografie tips

Rutger Bus vertelt ons alles over megapixels en dan vooral over de zin en onzin van megapixels. Wat heb je er nu precies aan en moet je naar het aantal megapixels kijken bij aankoop van een camera? Rutger geeft het antwoord.

Aangezien de megapixelrace nog steeds niet lijkt te zijn opgehouden onder concurrerende cameramerken leek het mij handig om weer eens wat oude koeien uit de sloot te halen. Veel mensen die beginnen met fotograferen denken namelijk nog steeds dat meer megapixels ook een betere foto oplevert, maar is dat ook echt zo?

Hoeveel megapixels heb je nodig?

De race om de meeste megapixels op je sensor heeft inmiddels de 50Mp al overschreden. Is het dan ook echt zo dat je dat verschil kunt zien in een foto? In zekere zin wel, maar het verschil tussen 12 en 24 megapixels kun je op een normale A4 afdruk niet zien. De kwaliteit van je camera en je lens zijn op dat moment van grotere invloed dan het aantal megapixels. Wil je echter haarscherpe afdrukken laten maken die groter zijn dan het A0 formaat dan komen die extra megapixels wel van pas.

rsz_hindelopen

Een foto is namelijk opgebouwd uit miljoenen beeldpuntjes (pixels). In principe geldt hoe meer puntjes hoe beter de foto, maar het menselijk oog kan die verschillen al moeilijk waarnemen boven 150 puntjes per inch, ook wel 150 dpi. Dpi staat voor dots per inch (1 inch = 2,54 cm), waarbij 300 dpi geldt als de allerbeste fotokwaliteit. Wil je dus een ragscherpe foto hebben die ook van dichtbij nog geen zichtbare pixels laat zien, kies dan voor 300dpi. Bekijk je bijvoorbeeld een reclameposter in een bushokje van dichtbij, dan zal je zien dat deze is opgebouwd uit verschillende gekleurde vlakjes. Als je deze foto van een afstandje bekijkt lijkt het gewoon een scherpe afbeelding.

Waarom besteden we er dan toch zoveel aandacht aan?

Dit komt door de megapixelhype die wij als consument zelf hebben gecreëerd. Veel megapixels hebben voor een professionele fotograaf echt wel voordelen, maar een consument heeft aan 12 megapixels echt wel voldoende. Maar zolang wij denken dat meer megapixels ook betere foto’s oplevert zal de megapixelrace nog wel even voort duren.

boats

rsz_rbs_2459_resized

De nadelen van veel megapixels

Een van de grootste nadelen aan meer megapixels is dat je geheugenkaartje sneller vol zit. Geheugenkaartjes zijn tegenwoordig niet zo duur meer dus dat probleem lijkt zichzelf al snel op te lossen. Daarnaast vragen de 50Mp foto’s echter veel meer opslagruimte en rekenkracht van je computer en computers zijn nu niet bepaald goedkoop te noemen. Een grote ergernis is dan ook vaak dat iemand na het kopen van een 50Mp camera tot de ontdekking komt dat de nabewerking op de computer ineens 3× zoveel tijd in beslag neemt als voorheen met zijn oude 12Mp camera.

mist-1

rsz_aquarid

Waar let je op als het niet om megapixels gaat?

De lens, de software op de camera en de grootte van de beeldsensor zijn belangrijker. Maar de belangrijkste factor ben je zelf, de fotograaf. Over het maken van een mooie foto zijn genoeg boeken volgeschreven. We beperken ons hier dus even tot de eigenschappen van de camera. Voor veel mensen zijn de technische specificaties van een camera “abracadabra”. Je kunt vaak nog wel de grootte van de sensor ontrafelen, maar om de kwaliteit van de lens of de te kiezen software te bepalen kan best lastig zijn.

Mijn advies is dan ook om jezelf eerst goed in te lezen in de verschillende cameramodellen die je op het oog hebt en je vervolgens goed te laten informeren bij een fotovakhandel. Zij kunnen je alles vertellen over de verschillen tussen de grootte van de sensor en de voor- en nadelen die daarmee gepaard gaan.

mist2

20151101-rbs_9090

Tot slot, alle foto’s die in dit artikel worden weergegeven zijn gemaakt met een Nikon D700. Een Full frame camera met “maar” 12Mp. Dat zie je er net aan af 🙂

 

“Het is het oog van de fotograaf die de foto maakt, niet de camera”

 

Rutger Bus

Photographic Moments

Recommended Posts
Showing 6 comments
  • Peter Slagboom
    Beantwoorden

    Helemaal mee eens. Fotograferen is bovenal “kijken”. Het enige voordeel van veel megapixels is dat je naderhand (nabewerking) nog behoorlijk kunt droppen (bij gebrek aan stevige telelens).

  • Pieter ( PPoot )
    Beantwoorden

    Ik zie een paar Astro opnamen in je artikel. Klopt het dat er ook een relatie te leggen is tussen Megapixels en ruis? Hoe meer megapixels hoe ‘zichtbaarder’ de ruis, zeker bij hogere ISO-waarden die je al snel nodig hebt bij Astro-fotografie.

    • Rutger Bus
      Beantwoorden

      In zekere zin is dat waar, omdat ieder pixel zijn eigen ruis genereerd. Heb je dus meer pixels, heb je ook meer ruis. Echter zijn de huidige camera sensoren zo goed dat je dit echt niet gaat zien.
      En dan bestaat er nog zoiets als signaal/ruis verhouding. Maak je bijvoorbeeld op ISO 12800 een zwaar onderbelichte foto, dan zal de ruis de overhand hebben doordat er gewoonweg te weinig signaal is om boven de ruis uit te pieken. Maak je daarentegen een foto op ISO12800 die goed is belicht, dan zie je de ruis nauwelijks terug omdat deze wordt overklast door het vastgelegde signaal.

  • Tom.Koornhof
    Beantwoorden

    Ik denk vooral dat beginnende amateur fotografen te veel naar de beroeps groep kijken
    Hoe dikker de body dan denken ze des te beter de foto’s
    En we hebben de race natuurlijk van de merken
    Laats zag ik een dame fotograferen met Full Frame met lens er op 70/200 f2.8
    ze knikte haast bij haar enkels door dan hoor je mijn foto’s zijn niet scherp en het is allemaal te zwaar
    Dan denk ik hoop geld en waarom geen 1 poot statief voor een paar centen er bij

  • Henk v Hoek
    Beantwoorden

    het is wel zo dat je met een foto met 50mp veel beter kunt croppen en zoomen voordat je verlies in kwaliteit en scherpte krijgt, toch?

Leave a Comment

Neem contact op

We zijn er even niet, maar laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search

Vensters in Photoshop