Home | Tips voor de beginnende freelance fotograaf
dsc_4668
Fotografie tips

Tips voor de beginnende freelance fotograaf

Onze blogger Stephan de Haas geeft je tips die jou als beginnend freelance fotograaf zeker op weg zullen helpen.

Het moment dat je jezelf meer serieus gaat nemen als fotograaf. Het moment dat je zelfs overweegt om er je werk van te maken. Dat is in de meeste gevallen ook het moment dat je je gaat afvragen: “Hoe kom ik eigenlijk aan opdrachten?” In deze blogpost vertel ik je de dingen die ik in de praktijk ondervind. De dingen die voor mij goed werken.

De beginnende freelancer.

Ja! Je hebt het besluit genomen om je in te schrijven in het handelsregister. Misschien besluit je ook wel om minder te gaan werken of zelfs helemaal te stoppen. Je hebt een aantal opdrachten gehad, mensen beginnen te vragen: “ Hey, kan je voor mij niet eens wat foto’s maken”.  Lekker! Goed begin. Maar zoals je zult merken zal het niet makkelijk zijn om ook daadwerkelijk een consistent aantal opdrachten te hebben. Hier moet je hard voor werken. Foto’s maken kan je al, dus nu is het tijd om je te storten in marketing! Het liefst met net zoveel passie als die je hebt voor fotografie.

dsc_8588
Een foto gemaakt voor een van mijn eerste klanten. Met deze klant kwam in contact door actief te zijn om mijn sociale media kanalen.

Marketing

Dit lijkt even lastig. Toen ik heb besloten te stoppen met mijn fulltime baan wist ik niets over marketing. Sterker nog, ik vind het allemaal best angstaanjagend klinken. Ik ben zelf begonnen met het lezen van blogposts van grote fotografen en anderen met een creatief beroep. Youtube filmpjes kijken en boeken lezen over marketing kwamen daarna. Dat is toen ik erachter kwam dat het in de basis helemaal niet zo moeilijk is als het klinkt. Maak een plan, voer deze uit en wees zichtbaar.

Social media is tegenwoordige dé marketing tool. Ik bedoel, wie zet er tegenwoordig nu nog een advertentie in de krant? Het mooie van social media is: HET IS GRATIS!! En om een geheim te vertellen, zelfs het schrijven van deze blogpost is onderdeel van mijn marketingplan. Dus, hoe zou een (social media) marketingplan eruit kunnen zien?

1. Een eigen website met blog.

Als basis voor je bedrijf, je identiteit staat op nummer 1 je website. Zorg voor een overzichtelijke en uitnodigende website waar makkelijk op te vinden is wie je bent en wat je doet. Voor potentiële klanten is het belangrijk dat je website uitstraalt wie je bent. Op deze website schrijf je ook een blog. Het liefst drie per week. Als dat lastig is kan kan een of twee posts ook. Zorg dat je hier wel consistent in bent. Iedere week, een vaste dag een vast tijdstip.

2. Facebook.

Op nummer twee staat voor mij Facebook. Ook al begint Facebook zijn glans wel te verliezen is het bij uitstek nog steeds het goede platform om te laten zien aan mijn publiek wat ik heb gemaakt. Ik zet hier dus links op naar mijn blogpost, foto’s van waar ik mee bezig ben en dingen die mij inspireren.

3. Instagram

Instagram is naast mijn website een soort van mijn portfolio. Mijn beste foto’s staan er op en ik ben erg actief aanwezig op Instagram. Bij andere gebruikers hun foto’s bekijken, reageren en liken. Dit is ook meteen de enige goede strategie om je Instagram te laten groeien! “followforfollow” constructies en volgers kopen leveren helemaal niets op voor de interactie op je profiel. Het enige dat dus écht werkt is aanwezig zijn.

Platforms als Linkedin en Twitter zijn ook hele goede tools om te gebruiken voor je marketing! Het belangrijkste blijft, wees aanwezig en consistent.

Acquisitie

Nog zo’n vaag en eng woord: acquisitie. Acquisitie is heel breed en omvat verschillende benaderingswijzen. Aangezien ik geen marketingexpert ben maar vooral vertel uit eigen ervaring en laat weten wat voor mij goed werkt ga ik alleen in op wat ik doe en wat voor mij werkt.

Wat doe ik? Ik mail. Ik mail bedrijven en laat weten wie ik ben en wat ik doe. Of eigenlijk, wat ik ga doen. Ik bedenk concepten die ik voor ik dat laat weten aan bedrijven uitvoerig uitwerk. Op deze manier ging ik met vier redelijk grote merken naar China.

Hoe zag dat eruit?

Ik wist al dat ik naar China zou gaan. Hier heb ik een concept op bedacht. Ik heb nagedacht over wat ik daar zou gaan tegenkomen en welke merken daar goed bij zouden passen. Daarbij moeten deze merken ook nog eens passen in de stijl die ik heb als fotograaf. Op die manier bleven er voor dit project ongeveer 50 merken over die wat mij betreft in aanmerking kwamen voor foto’s van mijn hand.

Die 50 merken heb ik allemaal een mailtje gestuurd. Het liefst stuur ik deze naar iemand van een marketing afdeling maar ik heb bijvoorbeeld ook gewoon contactformulieren op websites gebruikt bij gebrek aan beter. Van deze merken heb ik allemaal een mailtje terug gekregen! Sommige wilden graag mee doen, sommige waren niet geïnteresseerd en sommigen stuurde hierna alsnog een email terug met dat ze eigenlijk tóch wel mee wilde doen. Mijn concept werkte dus. Van alle merken die een toezegging deden kon ik er 4 uitkiezen. Ja, je leest het goed. Ik kon zelf merken uitkiezen!

Voor mij was en is dit nog steeds een onwijs leerproces, Ik kon precies zien welke berichten aan bedrijven goed werkten en welke niet.

Belangrijk bij mijn acquisitie:

– Stel jezelf netjes voor en vertel meteen wat je doet.
– Heb een duidelijk concept van wat je gaat doen. Merken hoeven dan alleen nog maar ja of nee te zeggen.
– Laat ruimte over voor onderhandeling. Mocht er ruimte zijn om van je eigen plan af te wijken mag je dat ook best wel zeggen.
– Wees persoonlijk en vriendelijk. Toegankelijkheid is belangrijk. Laat je potentiële klant weten dat je ook het graag van ze wil horen als ze niet samen willen werken.

Meestal krijg je van iemand in het bedrijf persoonlijk bericht terug. Sla diegene zijn of haar mail adres meteen op voor eventuele volgende acquisitie.

Een van de foto’s die ik in China maakte voor een groot schoenen merk.

Tot slot: Dit stukje tekst is maar het topje van de ijsberg, een heel klein beetje van wat er kan en van wat ik doe. Voor meer inspiratie raad ik aan de diepte in te gaan. Lees boeken en blogs en kijk filmpjes. Een aantal aanraders: Chase Jarvis (zijn 30 days of genius serie in het bijzonder), Sue Bryce en Gary Vaynerchuck.

Als freelance fotograaf, als freelance fietsenverkoper, als freelance wat dan ook. Je bent in eerste instantie een ondernemer! Benader het zo en wees bereid om zeker de eerste tijd te besteden aan al het bovenstaande. Je bent een ondernemer dat een product aan de man wil brengen. Mijn product is fotografie.

Workshop Lange Sluitertijden

Over de auteur

Stephan de Haas

Stephan de Haas

Ik ben Stephan de Haas en pas sinds 2016 fulltime fotograaf. Ik gebruik mijn camera op zoveel mogelijk manieren om avonturen en verhaal in beeld te brengen. Mijn doel als fotograaf is zoveel mogelijk te reizen, avonturen maken en deze op een zo beeldend mogelijke manier te vertellen. Ik maak editorials voor verschillende merken maar ook voor bands. Zo ga ik in oktober 2016 voor de tweede keer door China toeren met de band FARA en heb ik meerdere malen Europa doorkruist met verschillende bands waaronder de band Fiction Plane (de band van de zoon van Sting).

Gegroet! Stephan

Reacties

Klik hier om een reactie te geven

  • “Een van de foto’s die ik in China maakte voor een groot schoenenmerk”

    Ik vraag me af wat de meerwaarde van China in deze foto is.

    • Hoi Hans, Die foto had inderdaad overal gemaakt kunnen worden. Maar daar draait het in deze niet om en pleit voor het sterke concept dat ik heb gepitcht aan het merk;) Ze waren erg blij met de foto’s..

Camerashop_algemene shopbanner_300x250

Wie zijn onze partners:

Transcontinenta Fujifilm Sigma Benelux Fotovakschool Image Map

Nieuwsbrief

Meer dan 30.000 volgers

Mis niets van DeFotoblogger en volg ons op de verschillende kanalen.

DeFotoblogger op Flickr

  • The Eiserner Steg bridge / Frankfurt
  • De Koppelpoort in Amersfoort
  • "Dutch bird"
  • This evening in my hometown
  • Betere tijden
  • Butterfly in spring
  • Sunshine through dark clouds
  • Lagavulin Distillery - Isle Of Islay
  • Schiermonnikoog, the Netherlands