Review: Drie Peak Design oplossingen

Review: Drie Peak Design oplossingen

Dat Peak Design flink aan de weg timmert en steeds meer enthousiastelingen krijgt van hun producten blijkt wel uit de reacties en mailtjes die ik krijg op artikelen en testfoto’s rondom deze producten. In dit blog vertel ik jullie mijn ervaring met drie oplossingen welke los te verkrijgen zijn. Ik heb het dan over de Capture Clip Pro, de Slide en de Field pouch. Drie producten die elkaar aanvullen en welke prima gecombineerd kunnen worden met de eerder beschreven Peak Design Every Day Messenger Bag.

De Capture Clip Pro

De Capture Clip Pro is een oplossing om je camera of lens (in combinatie met een Capture Lens Clip) aan elke rugtas, schoudertas of riem te hangen. De Capture Clip Pro is speciaal ontworpen voor zware professionele DSLR camera’s. De duurzame aluminium constructie is weerbestendig en kan een gewicht dragen tot maximaal 90 kilo. Je kunt hier dus werkelijk elke camera aan hangen. Ik heb het geprobeerd met een compact camera van een paar honderd gram en een volledig beladen Canon 6D full frame met Tamron 150-600mm telelens.

Hoe werkt de Capture Clip Pro?

img_0295De clip heeft twee stel schroeven om de hoogte in te stellen. De hoogte is afhankelijk van de dikte waaromheen de clip geplaatst wordt. De stelring aan de quick release zijde zorgt ervoor dat de Capture Clip Pro open gemaakt kan worden. Eenmaal open past deze clip zoals gezegd letterlijk om elke schouderband van een rugtas of messengerbags. Maar ook kan de clip eenvoudig vast gezet worden aan een riem. Waardoor je de vrijheid hebt om je camera overal waar je wilt bij je te dragen.

De Pro plate geleverd bij de Capture Clip Pro is compatible met een Arca Swiss quick release plate. Dat is erg handig omdat je zo je camera direct op je statief of monopod kunt zetten, en er ook snel weer af kunt halen om met de Peak Design Capture Clip Pro aan je riem te dragen. Deze bijgeleverde plate is multifunctioneel en kan tevens gebruikt worden voor een Clutch Hand Strap (strap voor je hand) en Slide (draagband waarover later meer) combinatie.

Fotografie: Peak Design
Fotografie: Peak Design

Als je de camera bevestigd hebt aan de Capture Clip Pro zit deze echt vast. De minimalistische toepassing heeft een extreem hoog rendement. Vast is vast maar met een instelbare quick release heb je met een simpele klik weer de volledige beschikking over je camera. Voor fotografen die gebruik maken van een Manfrotto statief is er ook goed nieuws er worden RC2 adapters meegeleverd speciaal voor het gebruik op Manfrotto statieven.

De Slide

De draagband genaamd de Slide is verkrijgbaar in een aantal kleuren, ik heb gekozen voor een kobaltblauwe kleur i.p.v. bruin/rood omdat ik dit gewoon een erg gave kleur vind. Het contrast tussen de blauwe kleur en een bruine Field pouch of Every Day Messenger Bag is enorm. Ik vind het gaaf, maar ben je minder enthousiast dan zijn er gelukkig andere kleuren (zwart en bruin/rood) verkrijgbaar.

img_0288

De Slide is gemaakt van een gepatenteerd Peak Design Anchor Link™ snel verbindingssysteem. Dit systeem bestaat uit een viertal draagclips en een plate voor je camera. Hierdoor kan je de Slide bevestigen aan de bovenzijde van je camera en de plate aan de onderzijde. Hierdoor komt de camera schuin te hangen wat het draagcomfort enorm ten goede komt. De Slide is door de quick release (Anchor Link™) verbinding vast te maken aan alle mogelijke toepassingen van Peak Design. Dus ook aan de Field Pouch welke later beschreven wordt. Ik combineer de Slide met meerdere camera’s net wat ik maar mee moet nemen. Hierdoor kan ik de camera die ik niet meeneem netjes opbergen zonder dat een strap ruimte in neemt.

Het draagcomfort

img_0291

Maar waar gaat het om bij een strap? Juist om het draagcomfort! Peak Design heeft gebruikt gemaakt van eerste klas materialen en in eigen beheer ontwikkelde verbindingsmaterialen. Tevens hebben ze naar mijn idee goed gekeken naar het doel van een strap en dat is dat deze in je nek ligt. Wat ik met andere straps heb gehad is dat je na een flinke wandeling of beklimming al snel last hebt van de riem waardoor je schuurplekken krijgt en een snijdend gevoel in de nek. Met de Slide heb ik daar geen last van. Dit komt door de subtiele afwerking aan de randen van de Slide. Deze randen zijn glad en flexibel en heeft het meeste weg van een t-shirt qua gevoel. Een keurige afwerking!

Met de schuifoplossing is de Slide snel verstelbaar naar de lengte die het beste voor jou werkt. Geen gedoe meer. En draag je de camera het liefst niet overdwars maar over je schouder. Draai de Slide dan even om. De rubberen antislip zorgt ervoor dat de Slide niet van je schouder afglijd, zoals als andere draagriemen. Eigenlijk een goede oplossing voor elke fotograaf naar mijn idee.

De Field Pouch

Field Pouch Peak Design
Met de Field Pouch, Slide en Capture Clip op de kerstmarkt.

Je gaat minimalistisch op pad met alleen een camera maar je wilt wel 1 lens mee nemen. Alleen die grote cameratas wil je niet mee. Dan is de Field Pouch een mooie oplossing. Deze kleine vouwbare tas is geschikt voor de meeste compact en systeemcamera’s als ook voor lenzen. Ik heb de Field pouch veelvuldig gebruikt als ik even de stad in ging. Ik was dan voorbereid om stads foto’s te nemen met een compact camera.

img_0278

De tas is ook mee geweest naar verschillende kerstmarkten. Een beter moment om te testen of het draagconform goed was kon ik mij niet bedenken want een kerstmarkt is druk en dan is het niet handig om een grote cameratas mee te nemen. Deze kleine tas heeft dienstgedaan voor de camera maar ook voor kleine souvenirs. Een prettig maatje om mee te nemen.

Peak Design oplossingen Field Pouch
Genoeg ruimte voor een lens, compact camera en wat te eten

De Field Pouch is van hetzelfde materiaal gemaakt als de Peak Design Every Day Messenger Bag en is erg flexibel. De twee klittenband strips lopen van boven naar beneden. Hierdoor is het mogelijk om de klep op meerdere posities vast te zetten. Daardoor wordt de Field Pouch groter of kleiner naar gelang je behoefte. De twee lussen aan de achterzijde geven je de mogelijkheid om de Field Pouch te bevestigen aan je riem en de lus voorop is geschikt voor de Capture Clip Pro.

img_0292

Aan de achterzijde zitten ook twee draagclips vast. Hier kan de Slide aan vast geklikt worden zodat het een schoudertas wordt.

In de Field pouch zitten meerdere verdelingsvakken voor kleinigheidjes en een mobiel. Al met al een prima tas voor dagelijks gebruik wanneer je minimalistisch op pad wilt gaan.