Positioneren van je onderwerp

Positioneren van je onderwerp

Het positioneren van je onderwerp is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat het onderwerp waarover je het wilt hebben moet natuurlijk wel een betekenisvolle positie hebben in de foto. Het simpelweg positioneren zonder een doel voor ogen te hebben, kan overkomen als ongeïnteresseerd of juist uiterst nonchalant.

Positionering van het onderwerp
A new season
Fotografie door: Ole Henrik Skjelstad
https://500px.com/olehenrikskjelstad

Ga maar eens na, als je jouw foto’s altijd het zelfde maakt als de vorige foto en je gaat dan terug kijken. Je zult al snel merken dat de spanning van de afbeelding minder word na mate je meer foto’s bekijkt. Voor de keuze van waar je jouw onderwerp gaat plaatsen spelen meerdere factoren een belangrijke rol. Zo is de grote van je onderwerp van belang, vooral omdat grotere onderwerpen minder gemakkelijk uit het midden geplaatst kunnen worden als een kleiner onderwerp.

Neven onderwerpen

Benadruk de positionering van het onderwerp door goed rond te kijken naar interessante neven onderwerpen in de buurt. Zo zou misschien een groepje vogels in de lucht of een hoge boom in de hoek tegenover het onderwerp in beeld gezet kunnen worden. Hierdoor zal er een mooie spanning tussen beide onderdelen kunnen worden opgeroepen. In sommige gevallen hoeft het tweede aandachtspunt niet eens in beeld te zijn. Als je onderwerp ergens naartoe beweegt of naar iets buiten het kader kijkt, kan dit de suggestie wekken dat het onderwerp beweegt of ergens ander naar kijkt. Dit geeft een lege ruimte juist een betekenis en een doel. Daarnaast is het gewoonlijk ook effectiever om uw onderwerp de foto in te laten kijken cq lopen dan eruit.

Dwalend oog

In een statische rechthoek blijft de blik niet simpelweg op het midden gericht. Het oog heeft juist de neiging om de randen van een kader op te zoeken en zich in de ruimte om te draaien. Dit heeft als effect dat een centraal geplaatst onderwerp niet de aandacht kan vasthouden. Het wordt juist interessanter als er meer elementen zijn om te verkennen.

De horizon

De horizon is een erg belangrijk element in veel foto’s. Daarom is het nuttig om de positionering ervan eens goed te bekijken. Je bent waarschijnlijk snel geneigd om een onderwerp centraal te stellen in een foto, toch? Dat geldt ook voor een horizon. De meeste van ons plaatsen de horizon keurig in het midden waardoor het beeld in twee gelijke delen verdeeld wordt. De compositie verliest hierdoor echter elke suggestie van beweging of spanning.

Fotografie door: Jeff Milsteen
Fotografie door: Jeff Milsteen

De horizon in het onderste derde gedeelte van de foto positioneren (zoals te lezen is in de regel van derde) voelt vaak natuurlijk aan. Toch kun je de horizon ook rustig in het bovenste derde deel plaatsen.

Als het belangrijkste element in je compositie zich onder de horizon bevindt, is het misschien zelfs logisch om dat deel het beeld te laten overheersen en de horizon op de bovenste deellijn te zetten. Daarnaast kan je soms juist hele dramatische foto’s maken door de horizon hoog in de compositie te situeren.
Denk er aan: compositie is afhankelijk van het onderwerp en wat je met jouw foto wilt vertellen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.