Fotograferen van mensen

Fotograferen van mensen

Vrijwel alles wat er in de items omtrent compositie gepost is, is van toepassing op het fotograferen van mensen. In de meeste gevallen hebben we de invloed van een bepaalde theorie of techniek op een portret bekeken; of het nu ging om de regel van derde of Highkey belichting. Het fotograferen van mensen is echter heel bijzonder (niet voor niets zien sommige culturen het als stelen van de ziel) en verdient een nadere toelichting.

Sony A7SII Low Light fotografie

Een portret vertelt, net als elke foto, een verhaal en jij als fotograaf moet precies weten welk verhaal. Het maakt niet uit of je jezelf bezighoudt met straatfotografie, een spontaan moment tijdens een evenement vastlegt of formele portretten maakt: er zal altijd iets zijn wat je wilt overdragen. Dat kan de ondeugende blik van iemands ogen, de kromming van uitgeputte schouders, of een uitdagend loopje van iemand op straat. Er is altijd een verhaal  -persoonlijk, individueel verhaal.

De ogen

Op negen van de tien foto’s is de scherpte van de ogen het bepalende element. Zelfs als het onderwerp je niet aankijkt – wat voor heel veel spontane foto’s geldt – moeten de ogen haarscherp zijn. Goede sprekers maken altijd oogcontact om een verbinding  tot stand te brengen met hun publiek of gesprekspartner en dat is net zozeer van toepassing op fotografie als op verbale communicatie.

Those eyes Fotografie door Francesco Rizzato

Spontaan en vluchtig

Veel mensen hebben last van cameravrees; ze vinden het niet erg om gefotografeerd te worden – dat is weer een totaal ander probleem – maar het maakt hen gewoon nerveus. Als je op een feestje of bijeenkomst fotografeert, kun je de spanning verlichten door te zeggen dat poseren of naar de camera kijken niet nodig is. De feestgangers kunnen dan ontspannen genieten en jij kan je concentreren op het vastleggen.

Dit soort spontane fotografie stelt mensen op hun gemak en biedt tevens ruime mogelijkheden om memorabele momentopnames te maken. Dat kan een blik of een lach zijn, maar het is hoe dan ook een perfecte sfeerimpressie. Het is ook een soort fotografie die je op straat of op reis zou kunnen beoefenen; het vereeuwigen van het snel voorbijgaande moment waarop iets de aandacht van je trekt.

Portretfotografie

Naarmate je meer oefent, merk je dat je oog steeds meer afgestemd raakt op het herkennen van taferelen die zich lenen voor bijzondere foto’s  -reacties en uitdrukkingen van mensen, het effect van schaduw, kleur en vormen – en dat je steeds beter snelle composities kan maken. De belangrijkste factoren om te onthouden zijn: stel scherp op de ogen; kies de oriëntatie zo dat het tafereel erdoor wordt ondersteund; zet het onderwerp niet in het midden; en ga zo dichtbij mogelijk. Hoe meer foto’s je maakt, des te beter wordt je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.