Home | Een panorama foto nemen als een expert!
Panorama als een expert - Jeff Sinon - DeFotoblogger
Fotografie voor beginners

Een panorama foto nemen als een expert!

Weidse landschappen, je kent ze wel wanneer je op een heuvel, berg of op een flatgebouw staat. Zodra je boven de rest uit komt en je kunt verder kijken dan een paar honderd meter, daar begint het landschap zich meer vrij te geven. Het wordt groot en breed en je wilt niets liever dan dit beeld voor altijd vast gaan leggen.

Het probleem is alleen dat het landschap zo groot is dat je het niet simpelweg op één foto opname kunt vastleggen. Je zult dus een panorama moeten nemen. Wat betekend meerdere foto’s maken welke je later weer aan elkaar moet “plakken”. Uiteraard kan je ook de panorama-functie van je Smartphone nemen. Maar hoe goed deze camera’s ook zijn, een echte opname met een compact, systeem of DSLR camera is beter.

In dit artikel wil ik je uitleggen hoe jij een panorama foto neemt als een expert.

Een kleine introductie in panorama fotografie

Door het nemen van een serie overlappende foto’s, welke je vervolgens in je bewerkingsprogramma aan elkaar plakt of hecht, creëer je een opname welke in de breedte langer is dan gebruikelijk. Een ander voordeel is dat, als je een panorama wilt laten afdrukken op bijvoorbeeld een canvas of aluminium, deze grotere afbeeldingen veel beter tot hun recht komen. Je zult merken dat je gasten zich gaan verbazen over je fotografiekunsten.

Een goed voorbeeld van hoe groot een afbeelding kan worden is de foto hierboven van Jeff Sinon. Je ziet hetzelfde beeld in onderstaande afbeelding waarbij iedere foto een afmeting heeft van 3456 x 5148 pixels terwijl het totaalbeeld uitkomt op 11.876 pixels breed en 3.959 pixels hoog. Als er niet de overtollige lucht uitgeknipt zou zijn dan was de hoogte blijven steken op 5.184 pixels. Dit zijn afmetingen om enorme afdrukken van te kunnen maken!

Panorama als een expert - Jeff Sinon - DeFotoblogger - stuk voor stuk

Wat heb je nodig?

Wanneer je voor het eerst start met het nemen van panoramafoto’s, gebruik dan vooral een stevig statief. Hoe steviger het statief staat en als je camera mooi waterpas staat, des te beter zullen de individuele afbeeldingen gaan uitlijnen. Dat heeft als voordeel dat het nadien gemakkelijker is om de beelden aan elkaar te plakken.

Er zijn nog wel een paar extra attributen die je kan overwegen. Ik zeg overwegen maar eigenlijk zijn deze items wel nodig voor het beste resultaat.

  • Een balhoofd voor onafhankelijke panning.
  • Een L-bracket voor je camera
  • Een waterpas om je camera waterpas te houden.

Veel statieven beschikken al over twee van de drie items, namelijk een balhoofd en een waterpas. Maar check het wel even of dat ook voor jouw apparatuur geldt.

De L-bracket geeft je de gelegenheid om de positionering van je camera aan te passen van horizontaal naar verticaal zonder dat je daarvoor je balhoofd hoeft te gebruiken. De ervaring leert dat een balhoofd de verticale positie wel aan kan, maar dat deze al snel zal gaan doorzakken waardoor je camera niet meer waterpas staat.

Een panorama foto kun je het beste in de verticale stand nemen, omdat dit zorgt voor een hoger en groter eindbeeld. Neem je de panorama horizontaal dan zal je een langer en smaller beeld krijgen i.p.v. een hoog een breed beeld. De hoogte is namelijk dan gelijk aan wat normaal de breedte van de foto zou zijn. Dit is denk ik nog wel te volgen toch?

camera_in_vertical_position_1571

De opname voorbereiden

Na deze voorbereiding is het tijd om aan de slag te gaan. Je plaatst je camera op het statief en zorgt dat deze waterpas is. Het gaat gemakkelijker als je een waterpas in het balhoofd hebt zitten. Anders kan je de waterpas vanuit de live-view gebruiken of een externe waterpas monteren op je hotshoe. Heb je geen van allen? Nog geen nood, het stichen in Lightroom gaat je een flink stuk op weg helpen, maar dat kan wel leiden tot verlies in de hoogte.

Wanneer je klaar bent het opstellen van je camera, statief enz. Dan is het tijd voor de opname zelf. Het allerbelangrijkste is dat je altijd maar dan ook echt altijd gebruik maakt van de manuele settings. Hierop zijn naar mijn idee geen uitzonderingen op van toepassing!

Waarom zal je jezelf wellicht afvragen. Heel simpel de licht inval verschilt van opname tot opname en dat geeft een vertekening in het eindresultaat wanneer je gebruik maakt van een van de semi auto functies zoals P, AV, TV. En om dat op te lossen in Photoshop kost je echt veel extra tijd en dat is zonde.

Om de juiste settings te pakken meet ik een aantal vlakken over de gehele opname. Dit klinkt wat zweverig besef ik nu. Dus voor wie het nog niet helemaal begrijpt een klein voorbeeld. Ik meet de volgende items: de belichtingstijd, diafragma en de ISO waarde op minimaal 3 vlakken van de totale opname. Uiterst links, in het midden en uiterst rechts.

Hieruit neem ik dan de gemiddelde waarde.

Stel dat links de volgende waarde heeft 1/1000, F/4, ISO 200. Het midden beeld heeft als waarde 1/750, F/4 en ISO 200 en het beeld rechts heeft deze waarden 1/500, F/5 en ISO 400. Dan is het goed mogelijk dat ik daar midden in ga zitten met de uiteindelijke settings die ik gebruik. 1/750 voor de sluitertijd, een diafragma van f/4.5 en een ISO van 250 of 300.

En aangezien ik altijd in RAW fotografeer zal deze middenweg mij genoeg gelegenheid geven om achteraf de nodige eenvoudige correcties te kunnen uitvoeren. Ten aanzien van de lichte onder en overbelichting.

Het bepalen van de opname

Nu bepaal ik het begin en het eindpunt van de totale opname. Ik fotografeer altijd van links naar rechts om een of andere reden (doen jullie dat ook?). Heeft het toegevoegde waarde nee, maar het is leuk om te vertellen 🙂 .

Belangrijke tip: Beperk jezelf niet met de ruimte aan weerszijde van de opname! Je hebt deze extra ruimte hoogstwaarschijnlijk nodig tijdens het bijsnijden van je foto.

Ik gebruik ook het grid van de live view om elke opname goed uit te lijnen. En nog een belangrijk iets neem ruimte voor overlap in elke foto. Ik gebruik een 1/3 van de foto hiervoor. Dus elke 1/3de van de linkerzijde van mijn opname is al gefotografeerd in de opname ervoor. En de grid lay-out van de live view maakt het gemakkelijker om deze lijn te bepalen.

Nabewerking en samenvoegen van de foto’s

pano_images_selection

Nu je alle opnames gemaakt hebt is het tijd om ze digitaal samen te voegen. Ik gebruik hier zowel Lightroom als Photoshop voor. Al is Photoshop enigszins overbodig geworden met de laatste feature in Lightroom. Ik richt mij in dit geval even op Lightroom omdat ik verwacht dat de meeste deze tool wel tot hun beschikking hebben.

Het enige wat ik eigenlijk doe voor de samenvoeging van de foto’s is een lenscorrectie op alle foto’s. Deze correctie verwijderd vignetting en vervormingen welke meekomen met de gebruikte lens.

Wanneer je in Lightroom de foto’s wilt gaan samenvoegen moet je alle files selecteren. Je klikt hiervoor op de eerste opname en houdt de Shift toets ingedrukt wanneer je op de laatste foto klikt. Vervolgens klik je op de rechtermuistoets en selecteer foto’s samenvoegen. Je krijgt nu de optie tussen HDR en Panorama. Kies Panorama.

Je ziet dat Lightroom nu een drietal opties geeft om uit te kiezen Bolvormig, Cilindrisch en Perspectief. Je kunt hiertussen wisselen wat je wilt totdat je de beste keuze hebt gemaakt. Ook selecteer ik al de automatisch uitsnij-functie omdat ik dan gelijk een totaalbeeld zie.

Wanneer je liever Photoshop gebruikt voor het samenvoegen van de foto’s dan krijg je meerdere optie, welke je enorm kunnen helpen als je last hebt van uitlijning problemen.

pano_dialog_in_lightroom

Heeft Lightroom het beeld gemaakt dan zie je in de preview een witte random je foto zitten. Deze rand is de reden waarom je ruim moest fotograferen want deze witte rand is allemaal “afval” in de panorama en zal weggesneden moeten worden.

Als ik tevreden ben over het resultaat klik ik op samenvoegen. Hier doet Lightroom en Photoshop wel even over. Dit is normaal want het bestand wat je bewerkt is waarschijnlijk wel 6 afbeeldingen groot en elke afbeelding is zeker 20mb groot dus een totaal van 120mb aan 1 foto is geen uitzondering. Als het beeld binnenkomt kun je de overige bewerkingen doen zoals je deze wenst. Want je panorama welke je nu gemaakt hebt als een expert is klaar!

Dark mountain silhouette. A long ridge of mountains in dark silhouette well as hints of color light the predawn morning sky.

Ik wens je veel succes met het maken van een panorama. Mocht je een toevoeging hebben vermeld deze dan in het reactieveld. Natuurlijk willen we jouw prachtige resultaten ook graag zien, dus schroom niet om ze te delen! Dat kan op instagram met #DeFotoblogger, in de Flickr fotogroep of in de reacties op facebook 🙂

Workshop Lange Sluitertijden

Over de auteur

Maico Barneveld

Maico Barneveld

Oprichter van DeFotoblogger.nl en gepassioneerd fotograaf voor maic.nl. Ik maak graag foto's van gebieden waar anderen niet snel komen. Prijswinnaar van verschillende internationale wedstrijden, en als reviewer en reportage fotograaf voor verschillende merken/instanties zoals het WNF wil ik je graag meenemen in mijn fotografische wereld.

Reacties

Klik hier om een reactie te geven